Dollywood / De Broekophouder

De Broekophouder (2012) en Dollywood (2009) werden speciaal voor zomerfestivals als de Parade en de Boulevard bewerkt en ingekort. Deze succesvolle stukken vormen nu samen een avondvullend theaterprogramma. Een unieke kans om het beste werk van Servaes Nelissen op één avond te zien.

DOLLYWOOD -In de rol van documentairemaker schetst Servaes een hilarisch en schrijnend portret van enkele bewoners in zijn dorp. De komst van een schoonheidskliniek in de polder zaait existentiële verwarring in het leven van Loonwerker Conijn en zijn vrouw. Een laaiende ruzie tussen cosmetisch chirurg Bleek en Conijn verstomt als ze elkaar vinden in een nieuwe vijand.
DE BROEKOPHOUDER - Norbert heeft twintig jaar in een koffer op zolder gezeten. Als hij eindelijk weer eens wat mag zeggen komt er een hoop rotzooi uit. De Broekophouder is een net zo krankzinnig als meesterlijk duel tussen een buikspreker en zijn pop.
Beide stukken werken op verschillende wijze een klassiek thema uit: De kunstenaar die slachtoffer wordt van zijn eigen creatie.

tekst, spel, muziek en vormgeving: Servaes Nelissen, regie en tekstbijdrage Dollywood: Tom de Ket, tekstbijdrage De Broekophouder: Peer Wittenbols, eindregie De Broekophouder: Gienke Deuten, techniek: John Valkering, grafische vormgeving: Casper Thiel, publiciteit: Christel Gouweleeuw, zakelijke leiding en verkoop: Wilma Kuite/Alles voor de Kunsten

Met dank aan: Pol Eggermont, Wim Conradi, Jaap van den Brink, Tom van Wijngaarden, Martijn van Haalen, Remco Melles, Pieter Tiddens, Susie Endenburg, Corriene Nelissen, Hans Aarsman en Neville Tranter en theater de Purmaryn

De pers over De Broekophouder:
‘origineel en fijnzinnig, een hoogtepunt in zijn oeuvre.
Theaterkrant****
‘Schrijnende tragiek en lullige humor houden elkaar mooi in evenwicht’.
Volkskrant ****
‘Nelissen kan toveren met poppen. Perfecte timing in uniek mansportret.‘
Haarlems Dagblad
‘Tragisch, maar ook oergeestig’.
Trouw

De pers over Dollywood:
‘Nelissen is weer een veelzijdig vakman.NRC
‘Het is vooral de pure bezieling van Servaes Nelissen die overdondert.’
Volkskrant
‘Zeer aanbevolen: geestig, ontroerend, herkenbaar en volstrekt eigen’.
Haarlems Dagblad
‘Geestige en tedere solo vol vernuft, één van de toppers van het festival’.
Brabants Dagblad

Comments are closed.